Friday, September 11, 2009

မီးနီကို ျဖတ္သူ

ညေနက ေက်ာင္းလမ္းမွတ္တိုင္နားက မီးပိြဳင့္မွာ မီးနီေစာင့္ေနရင္း ေဘးပတ္၀န္းက်င္ကို ေငးၾကည့္မိတယ္။ မီးပိြဳင့္နားမွာ ေက်ာင္းသား သံုးေလးေယာက္နဲ႔ ဆရာနဲ႔တူသူ ၂ေယာက္ရွိေနခဲ့တယ္။ မီးနီလို႔ ေစာင့္ေနရေပမဲ့ ကားအသြားအလာက ရွင္းေနခဲ့တယ္။

အဲဒီအခ်ိန္မွာ အလ်င္စလိုျဖစ္ေနဟန္တူတဲ့ ေက်ာင္းသန္႔ရွင္းေရးအလုပ္သမားတစ္ဦးဟာ မီးစိမ္းတဲ့အထိ မေစာင့္ပဲ ျဖတ္သြားတာေတြ႔ရပါတယ္။ ေစာင့္ေနသူ ေက်ာင္းသားအားလံုးက ထိုလူၾကီးကို အထင္ေသးသလို လွမ္းၾကည့္လိုက္ခ်ိန္မွာ ေစာင့္ေနသူဆရာႏွစ္ေယာက္ထဲက ဆရာတစ္ဦးဟာ ေစာင့္ရတာကို စိတ္မရွည္ဟန္နဲ႔ မီးနီထဲကို ျဖတ္သြားပါေတာ့တယ္။ အလုပ္သမားၾကီး ျဖတ္တုန္းက အထင္ေသးဟန္ရွိေနတဲ့ ေက်ာင္းသားအားလံုးလိုလို လမ္းကို ကူးျဖတ္သြားတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ေၾသာ္....tepuktangan

အဲလဘတ္ ဘန္ဒူလာရဲ့ Social cognitive theory က ဒီလိုေျပာတယ္။ လူ၊ ပတ္၀န္းက်င္၊ အျပဳအမူ ဒီသံုးခုဟာ အျပန္အလွန္ဆက္သြယ္ေနပါတယ္တဲ့။

၁) လူဟာ ပတ္၀န္းက်င္မတူရင္ ျပဳမူပံု အျပဳအမူမတူတတ္ဘူးတဲ့။ အခုနက ေက်ာင္းသားေတြဟာ ကားေတြအမ်ားၾကီး ျဖတ္သန္းေနတဲ့ ေန႔လည္ခ်ိန္ျဖစ္ခဲ့ရင္ စည္းကမ္းေဖာက္တဲ့ အျပဳအမူကို ျပဳမူမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ လမ္းကို ျဖတ္ကူးသြားသူ ဆရာသည္လည္း သူ႔ထက္ အၾကီးအကဲ၊ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြနဲ႔သာ သြားလာေနခ်ိန္ဆို ဒီလိုလုပ္မယ္မထင္ပါဘူး။

၂) လူနဲ႔ ပတ္၀န္းက်င္ကလည္း ဆက္စပ္ေနတယ္။ ကားေတြအမ်ားၾကီး ျဖတ္သန္းေနတဲ့ ေန႔လည္ခ်ိန္မွာ ေမာ္ေတာ္ပီကယ္ေတြ အမ်ားၾကီး ေစာင့္ၾကည့္ေနခဲ့ရင္ စည္းကမ္းေဖာက္တဲ့ အျပဳအမူကို ျပဳမူခ်င္မွျပဳမူမွာပါ ။ အရင္စလို မျဖတ္ပဲ ေအးေအးေဆးေဆး အေညာင္းေျပလမ္းေလွ်ာက္ခ်ိန္ဆိုလည္း ဒီလိုျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္မွာ..။

၃) ဒီလိုအေျခအေနၾကံဳတိုင္း လူတိုင္း ဒီလိုျပဳမူလိမ့္မယ္လို႔ ေျပာလို႔မရပါဘူး။ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ့ အက်င့္စရိုက္က သူအျပဳအမူကို ထိန္းသိမ္းသြားတာမို႔ အျပဳအမူမတူနိုင္ပါဘူး။

ဒါေၾကာင့္ အဓိကကေတာ့ သူမ်ားျပဳမူလို႔၊ ဆရာကျပဳမူလို႔၊ သူငယ္ခ်င္းက ဒါမ်ိဳးလုပ္လို႔ ဆိုတာထက္ ကိုယ့္ရဲ့ self-regulation က ပိုအေရးၾကီးတယ္။ လူကြယ္ရာလည္း စည္းကမ္းမေဖာက္နဲ႔ေနာ္ လသာညtakbole..၊ ဟုတ္ကဲ့...sengihnampakgigi

(ေၾသာ္.. ေျပာဖို႔ ေမ့သြားတယ္။ အခုနက ျဖတ္သြားတဲ့ ေက်ာင္းသားထဲမွာ လသာညလည္းေက်ာင္းသားဆိုေတာ့ ျဖတ္မိသြားjelir မိလို႔ ကိုယ့္ဘာသာဆံုးမေနတာပါ။ ဘယ္သူကိုမွ မေျပာဘူး လသာညကို ေျပာတာေနာ္ :D )

လသာည..ပါ

Reference: Schunk, D. H., & Pajares, F. (2002). The development of academic self-regulation. In A. Wigfield & J. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation (pp. 16-31). San Diego: Academic Press.

7 comments:

Yu Ya said...

ေကာင္းလိုက္တာအစ္မရယ္.. Self Regulation Learning (SRL)ေတြနဲ႔ ပက္သက္ၿပီး စာအုပ္ေတြ အေတာ္ေတာ္ေလး ရွာဖတ္ဖူးတယ္။

အခုအစ္မေရးတဲ့ ပို႔စ္ေလးက ကၽြန္ေတာ္အတြက္ Learning တစ္ခု ရလိုက္တာပဲဗ်ာ။

ခင္မင္ေလးစားစြာၿဖင့္
yu ya

မိုးသီတာ said...

နားလည္သေလာက္ေတာ့ စည္းကမ္းဆိုတာ အရာရာ ေကာင္းမြန္ အဆင္ေျပေအာင္ အဓိကထားျပီး သတ္မွတ္ထားတာ မဟုတ္လားလို႕။... ျခြင္းခ်က္ဆိုတာ အျမဲရွိပါတယ္။ ကားမရွိ၊ မ်ဥ္းၾကားမရွိတဲ့ ေနရာမွာ မ်ဥ္းၾကားလိုက္ရွာၾကမွာလား။.. ဂုဏ္သိကၡာရယ္. ယထာဘူတ က်က် စဥ္းစားတာရယ္.. ကိုယ္ေတာ့ ယထာဘူတက်က်ပဲ စဥ္းစားခ်င္တယ္။ကားနဲ႕ လူေတြ ရွိရင္ေတာ့ မီးစိမ္းေစာင့္ရမွာေပါ့။ ဒါလဲ ယထာဘူတက်ပါတယ္။ ကားမရွိတာ ၾကာေနလို႕ မီးနီကို ျဖတ္တာလဲ သဘာ၀က်ပါတယ္။ လူကိုေျပာတာပါ။ ကားကိုမဆိုလို။ :) :) အဲဒါ ကားကိုေရာ လမ္းကိုေရာ ေစာ္ကားမိတာ မဟုတ္ဘူးေလ။ သို႕ေသာ္အဲဒါ အသက္ကိုအေပါင္ထားျပီးစြန္႕စားတာဆိုတာလဲ မွတ္ထားရဦးမွာ။ သဘာ၀မက်ဘူးထင္ရင္ သိကၡာက်တာေတြ ဘာေတြလဲ တစက္မွဂရုမစိုက္တဲ ့စိတ္လဲရွိေပဦးမွ။...မီးနီတဲ့ ကိစၥေျပာပါတယ္။.. လမ္းမီးေတြလဲ ကိုယ္တို႕ေတာမွာ ျခြင္းခ်က္ေတြနဲ႕။.. မိုးခ်ဳပ္ရင္ အခ်ိဳ႕လမ္းမီးေတြက လံုး၀ မစိမ္းေတာ့ဘူး။.... သူလဲ ျခြင္းခ်က္ပဲေလ။.... (သံခေမာက္ေဆာင္းျပီး မန္႕ခဲ့ပါသည္။)

Beauty Studio USA Branded Store said...

မွတ္သားစရာေတြ ရသြားတယ္ဗ်ာ။ေကာင္းပါတယ္။

အိစံ said...

လသာညေျပာျပတဲ ့အေျခအေန ၃ခုလံုး က ကိုယ္ဘက္မွာအားသာေနတယ္
တခါတေလပဲ ျဖတ္တာပါ

မန္းေလ႐ူး said...

ဟိ ဟိ း)

rose of sharon said...

ေအာ္...မီးနီၿဖတ္သူထဲ သူလဲပါတာကိုး ...လူဆိုး...(ေနာက္တာေနာ္)

လသာည said...

ကြန္မန္႔ေလးမ်ားအားလံုး ေက်းဇူးတင္ပါတယ္..။
ယုယေရ.. ေက်းဇူး။ မိုးသီတာေရ..ေတာ္ပါ့ လသာညအျပစ္ကို ေပါ့ေအာင္လုပ္ေပးတာေပါ့ေလ.ခ်စ္ဖို႔ေကာင္းပါ့။
ခ်မ္းလင္းေနေရ.. လာလည္ျပီးမန္႔သြားတာေက်းဇူး။
အိစံ..ဘာေျပာတာလဲဟင္ ဘယ္သူကအားသာတာလဲ။ အိစံက မီးနီျဖတ္သူလို႔ ၀န္ခံတာလား ဟားဟား
ေလရူးေရ ေက်းဇူး..
ခ်စ္ေသာရို႔စ္ေရ..လသာညကလူဆိုးေရာ္။ အခုသိေတာ့ ေၾကာက္သြားျပီလား :D