Tuesday, July 7, 2009

မ်ိဳးရိုးေၾကာင့္လား။ ပတ္၀န္းက်င္ေၾကာင့္လား

လူတစ္ေယာက္ေယာက္ကုိ ေ၀ဖန္တဲ့ အခါ ကၽြန္မတို႔ေျပာေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ “သူတို႔မ်ိဳးရိုးက အနုပညာမ်ိဳးရိုးေတြကြ”။ “သူက သူ႔အေဖလိုပဲ မွတ္ဥာဏ္တအားေကာင္းတာ။” “ ဘာမွ မသိဘူး။ တုန္းလိုက္တာလြန္ေရာ။ နင့္အေမလိုပဲ။” “သူကခိုးမွာေပါ့။ သူ႔အေဖက ဒျမဗိုလ္ေလ” စသည္ျဖင့္ မ်ိဳးရိုးကို ၾကည့္လို႔ ဆံုးျဖတ္ၾကတယ္။

ဒါေပမဲ့ လည္း တခါတေလ “တစ္မိေပါက္တစ္ေယာက္ထြန္း”ဆိုသလို ကုန္သည္မ်ိဳးရိုးထဲကေန အနုပညာရွင္ ထြက္လာတာမ်ိဳး ရွိတတ္တယ္မဟုတ္လား။

တခ်ိဳ႕ၾကေတာ့လည္း တစ္စံုတစ္ေယာက္ကုိ ၾကည့္တဲ့အခါ သူ႔ပတ္၀န္းက်င္မွတဆင့္ အကဲျဖတ္ၾကတယ္။ “သူကေတာ္မွာေပါ့ဟာ။ သူ႔အေဖက ခ်မ္းသာေတာ့ ေက်ာင္းေကာင္းေကာင္းေနရတာကိုး။”
“သူက ျမန္မာလူမ်ိဳးေပမဲ့ အဂၤလိပ္စာကၽြမ္းမွာေပါ့။ အေမရိကားမွာ ၾကီးျပင္းတာကိုး။”
“ပတ္၀န္းက်င္ေကာင္းမွ အက်င့္ေကာင္းတာဟ”
စသည္ျဖင့္လည္း ေျပာေလ့ရွိၾကတယ္။

ဒါေပမဲ့ မိဘက ခ်မ္းသာလို႔ က်ဴရွင္ေတြ ဘယ္ေလာက္ထားထား။ မွတ္ဥာဏ္မေကာင္းေလေတာ့ စာေမးပဲြတဖုန္းဖုန္းက်ေနတဲ့ သူေတြလည္း ရွိတာပဲေလ။ ဂ်ပန္မွာ အၾကာၾကီးေနျပီး ဂ်ပန္စကားမတတ္တဲ့ သူေတြလည္း ရွိေနေသးျပန္ေရာ။ ဒါက အေျခအေန၊ ေန႔စဥ္လိုအပ္ခ်က္အတိုင္းအတာ၊ အသက္အရြယ္၊ ဗီဇ၀ါသနာ စတာေတြလည္း ပါနိုင္တာမိုလို႔ ပတ္၀န္းက်င္တစ္ခုတည္းေပၚ မူတည္သတ္မွတ္လို႔ မရနုိင္ဘူးထင္တယ္လို႔ ဆိုလိုတာပါ.

ဒါဆို လူတစ္ေယာက္ရဲ့ အသိဥာဏ္စြမ္းရည္ဟာ အဓိကအားျဖင့္ မ်ိဳးရိုးေပၚမူတည္တာလား၊ ပတ္၀န္းက်င္ေပၚမူတည္တာလားလို႔ ေမးလာရင္ ဘယ္လိုေျဖၾကမလဲ။
ဒီအခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ စိတ္ပညာရွင္ေတြဟာ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျငင္းခံုလာခဲ့ၾကပါတယ္။ အခုထိလည္း ျငင္းၾကတုန္းပဲ ရွိပါေသးတယ္။ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတာမို႔ ဗဟုသုတအျဖစ္ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။

ပထမဆံုး တင္ျပခ်င္တာက လူတစ္ေယာက္ဟာ မ်ိဳးရိုးကိုလိုက္ျပီး ေျပာင္းလဲတယ္ဆိုတဲ့ အျမင္သမားေတြရဲ့ အေတြးအေခၚေလးပါ။

Evolution theoryကို တင္ျပခဲ့တဲ့ Darwin၏ ေနာက္လိုက္တပည့္ Galtonက လူသားေတြရဲ့ စြမ္းရည္ဆိုတာ မ်ိဳးရိုးကို လိုက္တယ္လို႔ သုေတသနတစ္ခုမွတဆင့္ ျငင္းဆိုသြားပါတယ္။

သူ႔၏ သုေတသနကေတာ့ ထူးခၽြန္ထက္ျမက္သူမိသားစု ၃၀၀၏ သားသမီးေတြဟာ ဘယ္လိုလူ၊ ဘယ္လိုအလုပ္အကိုင္ ေတြမွာ ထူးခၽြန္သလဲဆိုတာကို ေလ့လာျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ မိသားစု ၃၀၀မွ သားသမီး/ေျမးျမစ္ ၉၇၇ ေယာက္ဟာ ထူးခၽြန္သူေတြပဲ ျဖစ္လာေၾကာင္းေလ့လာေတြရွိရပါတယ္တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ဥာဏ္ရည္ႏွင့္ ပတ္သက္ရင္ ပိုျပီး မ်ိဳးရိုးလုိက္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဥာဏ္ရည္ဆိုတာ မိဘ၊ ဘုိးဘြား အစဥ္အဆက္ မ်ိဳးရိုးတူတယ္တဲ့။ ေနာက္ မ်ိဳးရိုးလုိက္တာက အႏုပညာလို႔ ဆိုပါတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္ကတဲက မွတ္ဥာဏ္ရဲ့ အခန္းက႑ဟာ အေရးပါေနခဲ့ၾကျပီျဖစ္ပါတယ္။ လူသားအသက္ရွင္ရပ္တည္ဖို႔အတြက္ မွတ္ဥာဏ္က အလြန္အမင္းအေရးပါတယ္လို႔ သတ္မွတ္ျပီး လူတစ္ေယာက္စြမ္းရည္ကို ေ၀ဖန္ရင္ မွတ္ဥာဏ္ေကာင္းလား၊မေကာင္းဘူးလား။ လုပ္တာကိုင္တာ ေအာင္ျမင္ရင္ မွတ္ဥာဏ္ေကာင္းလို႔ စသည္ျဖင့္ ေျပာဆိုေနတဲ့ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ (အဲဒီတုန္းက အိုင္က်ဴ testေတြ မရွိေသးပါဘူး။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ Binet ႏွင့္ Terman တို႔မွ IQ ဥာဏ္ရည္စစ္ေဆးလႊာေတြကို တည္ေဆာက္ခဲ့ ၾကပါတယ္။)

ေနာက္ထပ္ မ်ိဳးရိုးဗီဇဖက္က ျငင္းဆိုသြားသူတစ္ေယာက္ကေတာ့ အေမရိကန္စိတ္ပညာရွင္ Goddardပါ။ သူရဲ့ သုေတသနကေတာ့ ပညာရွင္ၾကီးတစ္ေယာက္ကို အေျခခံထားပါတယ္။ စစ္အတြင္းတုန္းက ပညာရွင္ၾကီဟာ တျပည္တေက်းမွာ ဥာဏ္ရည္သိပ္မရွိတဲ့ (ေျပာရရင္ သိပ္က်ပ္မျပည့္ခ်င္ဘူးဆိုပါေတာ့) ေက်းေတာသူနဲ႔ အိမ္ေထာင္က်ပါတယ္တဲ့။ ကေလးေတြ ရခဲ့တယ္။

စစ္ၾကီးျပီးေတာ့ သူနယ္ေျမကို ျပန္လာျပီး ဥာဏ္ရည္ျမင့္တဲ့ ပညာတတ္အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္နဲ႔ အိမ္ေထာင္ထပ္က်တယ္။ ကေလးေတြထပ္ရတယ္။ Goddardက ထိုပညာရွင္ၾကီးႏွင့္ ရတဲ့ ႏွစ္ေယာက္ေသာမိန္းမက ေမြးလာတဲ့ ကေလးေတြကို ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာခဲ့ပါတယ္။

Goddardထင္တဲ့ အတိုင္းပါပဲ ဥာဏ္ရည္နိမ့္အမ်ိဳးသမီးႏွင့္ ေမြးေသာကေလး၊ေျမးမ်ား၏ ၉၀ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ဟာ ဥာဏ္ရည္နိမ့္ျပီး။ ဥာဏ္ရည္ျမင့္အမ်ိဳးသမီးႏွင့္ ေမြးေသာကေလး၊ေျမးမ်ား၏ ရာခိုင္ႏႈန္းအမ်ားစုဟာ ဥာဏ္ရည္ျမင့္ၾကပါတယ္။

ေနာက္တစ္ေယာက္ကေတာ့ အဂၤလန္က စိတ္ပညာရွင္ Burtျဖစ္ပါတယ္။ သူကလည္း မွတ္ဥာဏ္ဆိုတာ မိဘမ်ိဳးရိုးလုိက္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။( ရွည္မွာစိုးလို႔ သုေတသနကိုေတာ့ ခ်န္ထားခဲ့ပါမယ္)။

၁၉၅၀ မတိုင္မီကာလအထိ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ မ်ိဳးရိုးေၾကာင့္လို႔ လူသားအသိုင္းအ၀ိုင္းက လက္ခံလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၅၀ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ လူစြမ္းရည္ဟာ မ်ိဳးရိုးမဟုတ္ဘူး။ ပတ္၀န္းက်င္ေၾကာင့္ပါလို႔ အဆိုတင္သြင္းလာသူႏွစ္ဦး ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ Skeel ႏွင့္ Dyeတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ ႏွစ္ေယာက္ေလ့လာခဲ့တဲ့ သုေတသနတစ္ခုက စိတ္ပညာေလာကတစ္ခုလံုးကို ဂယက္ရိုက္သြားခဲ့ပါတယ္။

၁၉၃၉ ခုႏွစ္ေလာက္က ျဖစ္ပါတယ္။ IQ ၄၆ ရွိတဲ့ ၁၃လသား ကေလးငယ္တစ္ဦးႏွင့္ IQ ၃၅ ရွိတဲ့ ၁၆လသား ကေလး တစ္ဦးကို မိဘမဲ့ကေလးေဂဟာကေနျပီး ကေလးသူငယ္ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေရးဌာနကို ပို႔ေပးခဲ့ပါတယ္။ (မွတ္ခ်က္။ IQ ပ်မ္းမွ် ကေတာ့ ၁၀၀ပါ။ ၁၃၀ထက္ေက်ာ္သူဟာ IQ ျမင့္သူျဖစ္ျပီး ၇၀ ထက္နည္းသူကိုေတာ့ IQနိမ့္တယ္လို႔ ေယဘူယ် သတ္မွတ္ၾကပါတယ္)

ထိုဌာနမွ ၀န္ထမ္းအမ်ိဳးသမီးေတြဟာ ဒီကေလးငယ္ႏွစ္ဦးအေပၚ အရမ္းသံေဃာဇဥ္တြယ္သြားခဲ့တာမို႔ ကေလးငယ္ေတြကို တခ်ိန္လံုးဂရုစိုက္ၾကတယ္။ ကစားစရာေတြ၊ ပံုျပင္စာအုပ္ေတြ ၀ယ္ေပးတယ္။ အတူတူ ကစားၾကခဲ့တယ္။

ဒီလိုနဲ႔ ထုိဌာနကို ေရာက္ျပီး ၆လအၾကာမွာ ကေလးေတြရဲ့IQ ကို ထပ္မံစစ္ေဆးၾကည့္ေတာ့ IQ ၄၆ရွိတဲ့ ကေလးက ၇၇။ IQ ၃၅ရွိတဲ့ ကေလးက ၈၇ အထိ တက္လာတာကို အံၾသဖြယ္ရာေတြ႔ရွိရပါတယ္။

ထိုရလာဒ္မွတဆင့္ ေနာက္ထပ္ သုေတသနတစ္ခုကို ထပ္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ပထမဆံုး IQ နိမ့္တဲ့ကေလးေတြနဲ႔ IQျမင့္တဲ့ ကေလးေတြကို အုပ္စုႏွစ္ခုခဲြပါတယ္။ IQျမင့္တဲ့ ကေလးေတြကို လက္ရွိဌာနမွာပဲ ထားရစ္ခဲ့ျပီး IQ နိမ့္တဲ့ ကေလး၁၃ေယာက္ကို မိဘမဲ့ကေလးေဂဟာကေနျပီးေခၚယူခဲ့ျပီး ေနာက္ကေလးသူငယ္ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေရးဌာနကိုပို႔ခဲ့ပါတယ္။

ပို႔ျပီး ၆လအၾကာ၊၃၀လ အၾကာမွာ ယခင္အတုိင္း IQကို ေနာက္တၾကိမ္စစ္ေဆးခဲ့ပါတယ္။ ကေလးသူငယ္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေရးဌာနေရာက္သြားတဲ့ ကေလးေတြဟာ ပထမကေလးငယ္ႏွစ္ဦးအတိုင္း IQ ျမင့္သြားၾကတာကို ေတြ႔ရျပီး IQျမင့္လုိ႔ မိဘမဲ့ေဂဟာမွာ ထားရစ္ခဲ့တဲ့ကေလးေတြ (အားလံုး)ဟာ ပံုမွန္ထက္နိမ့္က်သြားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္တဲ့။ ထိုမိဘမဲ့ေဂဟာအေနနဲ႔ ကေလးေတြကို အေဖာ္လုပ္ေပးနုိင္ေလာက္ေအာင္ ၀န္ထမ္းေတြမမ်ားသလို အားလည္း မအားၾကပါဘူး။ ကေလးမ်ားကေတာ့ ေမွာင္ေနတဲ့၊ ျပီးေတာ့ ဘာမွလည္း မရွိတဲ့ အခန္းေလးထဲမွာ အခ်ိန္ကုန္ရင္း ၾကီးျပင္းရတာပါ။ ဒါဟာ ကေလးေတြရဲ့ ဥာဏ္ရည္ကို နိမ့္က်သြားေစတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းတစ္ခုျဖစ္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။

ထိုသုေတသနရလာဒ္မွတဆင့္ ေကာက္ခ်က္ဆဲြခဲ့တာကေတာ့ ငယ္ရြယ္နုနယ္စဥ္အခ်ိန္မွာ ပတ္၀န္းက်င္ေကာင္းမွာ ၾကီးျပင္းခြင့္ရရွိခဲ့ရင္ သူတို႔ရဲ့ အသိဥာဏ္စြမ္းရည္ကို ျပဳျပင္လို႔ ရပါတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ၁၉၆၀ေနာက္ပိုင္း ဥာဏ္စြမ္းရည္အတြက္ ပတ္၀န္းက်င္ဟာ အေရးပါတယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ တေျဖးေျဖး ၾကီးထြားလာခဲ့ျပီး။ ထိုေခတ္က ရုပ္ရွင္ဇာတ္လမ္းေတြမွာလည္း ထိုအေၾကာင္း စိတ္ကူးဇာတ္လမ္းေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ထြက္လာတဲ့အထိဂယက္ရိုက္ခတ္ခဲ့ပါတယ္။

၎ေနာက္ပိုင္း ပတ္၀န္းက်င္ေရာ မ်ိဳးရိုးဗီဇေကာ အေရးၾကီးေၾကာင္း၊ ထိုေနာက္မွာေတာ့ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ့ အေရးပါမႈဟာ လူၾကီးဘ၀ထက္ ကေလးအရြယ္မွာ ပိုသက္ေရာက္ေၾကာင္း စြမ္းရည္ကိုလိုက္လို႔ လိုအပ္တဲ့ အသက္အပိုင္းအျခား ကြာျခားေၾကာင္းစသည္တို႔ကို သုေတသနမ်ားစြာမွတဆင့္ ေလ့လာသိရွိနိုင္လာျပီ ျဖစ္ပါတယ္။


Reference
Burt, C.1966 The genetic determination of differences in intelligence: A study of monozygotic twins reared together and apart. Brith Journal of Psychology, 57,137-153
市川伸一 1995 学習と教育の心理学株式会社
Skeels, H.M. 1966 Adult status of children with contrasting early life exeriences: A follow-up study. Monographs of the society for Research in child Devellopment,31 (serial No.105)


မွတ္ခ်က္။ ။ ထံုးစံအတိုင္း ဒီပို႔စ္ေလး ေရးအျပီးမွာ ဒီလိုေခါင္းစဥ္နဲ႔ ဘယ္သူမ်ား ေရးထားတာရွိသလဲလို႔ google မွာ ျမန္မာလို ရိုက္ရွာခဲ့ပါတယ္။ (တူေနရင္ copyပံုစံမ်ိဳးအထင္လဲြခံရမွာ စိုးတာရယ္၊ အေၾကာင္းအရာတူျပီး ကိုယ့္ထက္ပိုေကာင္းေနရင္ ကိုယ္ကအပင္ပန္းခံေရးထားေပမဲ့ ပို႔စ္မတင္ပဲ ထားလိုက္တာမ်ိဳး လုပ္ခ်င္လို႔ပါ။ တျခားအေၾကာင္းမရွိပါဘူး။ အခုထိတခါမွေတာ့ တူတာမေတြ႔ဖူးပါဘူး)

ဒီေနရာေလးမွာ ေတြ႔တာက IQ ႏွင့္ EQ အေၾကာင္း အေသးစိတ္ေရးသားထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ ေရးပံုျခင္း အေၾကာင္းအရာခ်င္း မတူေပမဲ့ သူေရးထားတာလည္း ေတာ္ေတာ္ေကာင္းတာမို႔လို႔ တကယ္လို႔ IQ အေၾကာင္း စိတ္၀င္စားသူရွိရင္ သြားေရာက္ဖတ္ရႈေလ့လာနိုင္ပါတယ္လို႔ ညႊန္ျပပါရေစ။

တေန႔တာ အေမာမ်ားေျပေပ်ာက္နုိင္ပါေစ။
လသာည ျဖစ္ပါသည္။

No comments: